Drempels weg voor dove medewerkers
Drempels weg voor dove medewerkers
Hebt u dove of slechthorende SW-medewerkers in dienst? In de publicatie ‘Drempels weg voor dove medewerkers; inzet tolk gebarentaal in de SW’ vindt u praktische tips en goede voorbeelden over de inzet van tolken gebarentaal.
In een onderzoek naar het gebruik van tolkvoorzieningen komt als knelpunt naar voren dat mensen die werken in de SW-sector in de praktijk deze voorzieningen verschillend en niet of zeer beperkt krijgen aangeboden.
De regelmatige inzet van een tolk gebarentaal is belangrijk. Voor een dove medewerker is het verkrijgen van informatie net zo van belang als voor een horende medewerker, alleen is het voor die eerste noodzakelijk om een tolk gebarentaal in te zetten. Pas dan kan informatie goed worden overgebracht en begrepen en kan deze persoon volwaardig participeren. Daar komt bij dat het regelmatig inzetten van een tolk voorkomt dat er ruis ontstaat, de medewerker zich buitengesloten voelt en mensen elkaar dus niet goed begrijpen. Ook zorgt het ervoor dat er goed contact is met de medewerker, dat deze zich betrokken voelt en dat er duidelijke afspraken gemaakt worden. Dit komt de motivatie en daarmee de kwaliteit van de werkzaamheden ten goede.
‘De dove medewerker denkt in duidelijke en korte termen. Niet Nederlands maar de gebarentaal is zijn moedertaal. Communicatie vraagt voor deze doelgroep meer inzet en kost dus meer energie.’
Publicatie met tips en voorbeelden
Om SW-bedrijven te helpen bij de communicatie met dove medewerkers, heeft SBCM de publicatie ‘Drempels weg voor dove medewerkers; inzet tolk gebarentaal in de SW’ ontwikkeld. Hierin zijn tips en goede voorbeelden van onder meer de inzet van tolken gebarentaal voor dove en slechthorende SW-medewerkers geïnventariseerd.
Contact
Hebt u vragen? Neem dan contact op met SBCM-projectleider Miranda Grootscholte.
E: m.grootscholte@caop.nl
T: 06 2320 2994
Dit is een activiteit van Cedris en SBCM in het kader van het kennispartnerschap voor sociale werkgelegenheid.