De Groene Taxi coacht mensen naar een rijbewijs en naar een baan
De Groene Taxi coacht mensen naar een rijbewijs en naar een baan
De Groene Taxi, een sociale onderneming in Twente, coacht 50 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om hun rijbewijs B te halen. Dat gebeurt met financiële steun uit de stimuleringsregeling Experimenten van SBCM. Een rijbewijs maakt mensen mobieler en vergroot dus hun kansen op werk. Directeur Bert Kroeze van de Groene Taxi: ‘Het is voor deze mensen een enorme overwinning als ze dit doel weten te halen.’
Door beperkte mobiliteit is het voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt lastiger om een baan te vinden. Zeker in een landelijk gebied als Twente verhoogt een rijbewijs de kans op een baan aanzienlijk. Bert Kroeze van de Groene Taxi (DGT) – een sociale onderneming met 40 medewerkers in Almelo – wil deze mensen graag helpen. Met financiële ondersteuning van SBCM startte hij een project waarbij DGT zo’n 50 medewerkers begeleidt op weg naar een rijbewijs.
Voldoening
Kroeze: ‘In mijn eigen taxibedrijf werken verschillende mensen met een SW-achtergrond. Het viel me op dat ze als taxichauffeur erg op hun plek zijn. Ze hebben een enorme intrinsieke motivatie, houden van de zelfstandigheid in het werk en kunnen vaak goed met klanten omgaan. Het geeft mij veel voldoening als ik zie hoeveel plezier ze hebben in hun werk. Ik wilde graag meer mensen uit de SW aantrekken, maar de meerderheid heeft geen rijbewijs. Zo kwam ik op het idee mensen daarbij te begeleiden. Daar heb ik speciaal een automaat voor aangeschaft. Ook heb ik 3 instructeurs opgeleid, van wie er één een achtergrond heeft in de SW.’
Aangepast programma
Kroeze vindt het opvallend dat er nauwelijks rijscholen zijn die zich richten op mensen met een beperking. ‘Bij een reguliere lesschool begin je met rijlessen en het is de bedoeling dat je zelf je theorie-examen haalt. Maar voor deze doelgroep blijkt de theorie vaak een te grote hobbel. Ze kunnen daardoor geen examen doen, maar zijn ondertussen al wel 2000 euro kwijt voor een lespakket. Dat is heel frustrerend. Wij pakken het anders aan. We beginnen met theorielessen. Pas als iemand het theorie-examen heeft gehaald, mag hij de weg op in de lesauto. Voor die tijd rijden we alleen op ons eigen terrein.’
Bij de Groene Taxi leren de deelnemers in kleine groepjes op een interactieve manier voor hun theorie-examen. Kroeze: ‘We kijken niet wat de deelnemers niet kunnen, maar we laten ze doen waar ze goed in zijn. Zo halen we de druk ervan af. Ook de praktijklessen zijn aangepast. We laten de lessen niet langer dan drie kwartier duren en leggen de lat niet te hoog. Van tijd tot tijd evalueren we met de deelnemer hoe het gaat.’
Rijbewijs én werk
Kroeze merkt dat er veel animo is voor zijn project. Zowel gemeenten, scholen als werkgevers zijn geïnteresseerd. ‘De eerste mensen die ik begeleidde, hadden al een baan’, vertelt hij. ‘Voor hen is het rijbewijs een middel om breder inzetbaar te worden. Maar nu wil ik het project verbreden door mensen een rijbewijs plús een baan aan te bieden. Het idee is dat de toekomstige werkgever meebetaalt aan het rijbewijs. Daarmee stimuleer je ook dat mensen duurzaam werk krijgen. Een werkgever die tijdelijk werk aanbiedt, gaat niet meebetalen aan iemands rijbewijs.’
Taxipas
Het oorspronkelijke plan van Kroeze was om een kleinere groep mensen te selecteren die na hun rijbewijs door mogen voor de taxipas. Met die pas kunnen ze aan de slag in het personenvervoer. ‘Dat wil ik nog steeds wel’, zegt hij, ‘maar ik weet niet of er nog mensen over blijven. Want de belangstelling van werkgevers is momenteel groot. En de mensen die we tot nu toe hadden, zijn eigenlijk nog iets te jong om als taxichauffeur te werken.’
Overwinning
Inmiddels zijn 4 gecoachte leerlingen geslaagd voor hun rijbewijs en 3 hebben hun theorie gehaald. Kroeze verwacht dat de gemeenten en werkbedrijf Soweco binnenkort nieuwe kandidaten aandragen. ‘Dit project kost me geld, maar dat heb ik ervoor over’, zegt hij. Veel van deze mensen hebben altijd gehoord dat ze geen rijbewijs kunnen halen. Een vader van een jongen zei eens tegen me: ‘Beloof hem alsjeblieft niks, want ik zie hem nog geen chauffeur worden.’ Maar nu is hij één van mijn beste taxichauffeurs. Je kunt je dus wel voorstellen wat een enorme overwinning het voor mensen is als ze tegen alle verwachtingen van hun omgeving in tóch in staat zijn hun rijbewijs te halen.’
Stimuleringsregeling Experimenten
Dit innovatieve project van de Groene Taxi krijgt een kans door de stimuleringsregeling Experimenten van SBCM. Hebt u ook een goed idee waarvoor u de stimuleringsregeling wilt aanvragen? Dan zien we uw aanvraag graag tegemoet.