‘Iedereen is waardevol’
‘Iedereen is waardevol’
Terecht dat Dennis de Topperverkiezing heeft gewonnen, vindt Agnes Coolen. Ze is directeur van basisschool De Touwladder waar Dennis Leijtens conciërge is. Baanbrekers-directeur Ahmed Kansouh beaamt dat volmondig: ‘Hij verdient het.’ Allebei kennen ze Dennis als een bescheiden en positief ingestelde man die zich goed ontwikkeld heeft.
Initiatief
‘Wat Dennis doet, verlicht echt het werk voor de docenten’, zegt Agnes Coolen. ‘Kopietjes maken, de telefoon beantwoorden en boodschappen aannemen, helpen bij een sportdag. Zonder hem zouden we allemaal extra taken hebben die niets met onderwijs te maken hebben. Hij zorgt ook voor het gebouw: hier een likje verf, daar een spijker in de muur.’ Dennis heeft zich ontwikkeld in het jaar dat hij nu op De Touwladder werkt. ‘Hij neemt meer initiatief. Als hij ziet dat iets stuk is, vraagt hij bijvoorbeeld: ‘Zal ik even naar de bouwmarkt om een nieuwe te halen?’’
Kinderen
‘Ook is hij veel met de kinderen bezig. We hadden al eerder conciërges via Baanbrekers, maar zo een als Dennis hadden we nog niet. In de pauzes is hij pleinwacht. Hij speelt met de kinderen mee, maar spreekt ze ook aan als hun gedrag niet door de beugel kan. Hij doet dat goed en geniet er erg van. Hij heeft één valkuil: vraagt iemand hem een kopietje te maken of iets vast te zetten, dan laat hij meteen alles uit zijn handen vallen en doet hij dat. Hij leert nu gewoon te zeggen dat hij eerst afmaakt waar hij mee bezig is.’
Waardevol
Agnes vindt dat organisaties die niet in zee gaan met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zichzelf heel wat ontzeggen. ‘We hebben ook vrijwilligers met een beperking. Als we hen en Dennis bezig zien, beseffen we hoe rijk we zelf zijn. Het geeft voldoening om mensen met plezier aan het werk te zien, te zien dat ze zich daardoor waardevol voelen. We leren kinderen: iedereen is waardevol. Dat laten we zo ook zelf zien.’
Stapje voor stapje
‘We zijn apetrots op Dennis, hij verdient deze prijs’, zegt Ahmed Kansouh. ‘Zijn houding is nieuwsgierig. Hij denkt in kansen: hij kijkt niet naar wat hij niet kan, maar naar wat hij wel kan. En daarbij blijft hij bescheiden. Hij maakt iets van zijn leven. Toen het werk bij metaal niet de juiste match bleek voor hem, ging hij niet achter de geraniums zitten, maar ontwikkelde hij zich stapje voor stapje binnen en buiten de muren van Baanbrekers.’
Vangnet
Bij Baanbrekers komt het vaker voor dat iemand voor een deel gedetacheerd is, zoals Dennis. Ahmed: ‘Onze filosofie is: we begeleiden iedereen binnen Baanbrekers zo veel mogelijk naar regulier werk. We willen mensen zonder sticker buiten aan het werk hebben. Natuurlijk kan niet iedereen dat. We zijn een springplank naar buiten, voor de volgende uitdaging als het kan, en een vangnet als het nodig is. Dat is het geval als bijvoorbeeld de arbeidsomstandigheden in het bedrijf buiten niet zo goed zijn of als daar niet de juiste begeleiding is.’
Opleidingsbudget verdubbeld
Baanbrekers zit in de kopgroep van bedrijven die de meeste mensen aan werk hebben geholpen, blijkt uit een benchmark van Divosa waar ongeveer220 gemeenten aan meedoen. Ahmed is daar blij mee. ‘Hoe beter wij zijn als bedrijf, hoe beter het voor onze mensen is.’ Op veel manieren is Baanbrekers bezig om beter te worden. Het opleidingsbudget is het afgelopen jaar verdubbeld. Daarmee stimuleert het groei van medewerkers, een van de pijlers van duurzame inzetbaarheid. Managers hebben carte blanche om te investeren in opleidingen van medewerkers, als ze maar met ieder van hen bespreken: wat heb je nodig om je werk te doen,draagt deze opleiding daaraan bij en waar werk je naartoe? Er worden medewerkertevredenheidsonderzoeken gehouden. Ahmed: ‘De verbeterpunten uit het laatste MTO zijn bijna allemaal opgepakt en veel daarvan afgerond.’
Open gesprek
Met iedereen in de hele organisatie wordt jaarlijks een formeel gesprek gevoerd over resultaatgerichte afspraken. Ahmed: ‘Ik wil zulke gesprekken vaker dan één keer per jaar, zo vaak als nodig. Zelf ben ik begonnen met een zogenoemde prestatiedialoog – een ander soort gesprek – met elk van mijn managers, een open gesprek waarin we terug- en vooruitkijken, waarin we elkaar feedback geven en bespreken wat de ander nodig heeft als persoon en als professional. Ik doe dat één keer per twee maanden. Dat gun ik iedereen in de hele organisatie. Waarom we investeren in ontwikkeling? Mensen maken de organisatie. De resultaten die we bereiken, zijn het werk van de mensen hier. Mijn taak is voornamelijk hun werk te faciliteren.’
Benieuwd naar het verhaal van Dennis zelf? Lees het interview met hem op de website.