Campagne ‘Ik ben aan de bal’ van start bij Risse Groep en DCW
Campagne ‘Ik ben aan de bal’ van start bij Risse Groep en DCW
Met een feestelijke dag startten de werkbedrijven Risse Groep in Weert en DCW (gemeente Enschede) half januari de campagne ‘Ik ben aan de bal’.
De campagne is binnen de pilot Duurzame inzetbaarheid van SBCM en Cedris ontwikkeld om duurzame inzetbaarheid te laten leven bij medewerkers.
Aftrap bij DCW
Het kon niemand ontgaan op 17 januari: bij werkbedrijf DCW staat iets te gebeuren. Op het terrein een Amerikaanse schoolbus, een levensgroot dartbord, ballonnen en muziek. Om 8.00 uur, nog in het donker, gaven wethouder Arjan Kampman, oud-voetballer van FC Twente, Henny Ardesch en Femke Koster, manager van DCW, het startsein voor de campagne ‘Ik ben aan de bal’. De start van een jaar waarin DCW actief aan de slag gaat om langer gezond en met plezier aan het werk te zijn.
De wethouder geeft zelf tijdens de aftrap het goede voorbeeld. ‘Ik kwam erachter dat ik de laatste tijd te weinig heb gesport. Vanaf nu ga ik twee keer in de week ’s morgens sporten. Ik neem een voorbeeld aan de medewerkers die al zijn begonnen en mooie resultaten hebben bereikt. Dat gun ik iedereen en het is mooi dat de DCW zich hier sterk voor maakt.’
De rest van de dag maken medewerkers in groepjes kennis met onderwerpen binnen duurzame inzetbaarheid, zoals gezondheid, bewegen, plezier, talenten en stress. Er zijn korte activiteiten waarbij medewerkers zelf aan de bal kunnen en plezier hebben met elkaar. Een middagpauzeconcert van Thomas Berge – met fotosessie – maakt de dag extra feestelijk.
Bekijk het filmpje over de start van de campagne bij DCW.
App voor medewerkers
‘Leuk werk start met een goed gesprek’ is het uitgangspunt bij DCW.
Na deze dag gaan medewerkers en leidinggevenden dan ook met elkaar in
gesprek. Om medewerkers te ondersteunen is hiervoor een app ontwikkeld
waarmee zij kunnen zien hoe zij zelf in hun werk staan, qua plezier,
gezondheid en groei. De uitkomsten nemen ze mee in het gesprek.
Primeur bij Risse Groep
Risse Groep in Weert startte al op 15 januari met de campagne ‘Ik ben
aan de bal’. De boodschap die directeur Jan Karel Jobse meegaf, was
hetzelfde als bij DCW, de opzet net iets anders. Dat is ook de kracht
van de campagne: SW-organisaties stellen op basis van het format hun
eigen programma en vervolgaanpak samen. Zo kregen bij Risse Groep de
medewerkers een hele ochtend of middag de gelegenheid om stil te staan
bij de pijlers van duurzame inzetbaarheid: ‘Ik leef gezond’, ‘Ik blijf
groeien’ en ‘Ik maak plezier’.
De dag startte met inspirerende
verhalen van collega’s die vertelden hoe ervoor zorgen dat ze aan die
pijlers voldoen. Daarna waren er verschillende workshops, zoals een
lachworkshop en een workshop over energiegevers en –nemers. Risse Groep
gaat nu verder met alle voornemens die deze dag zijn ontstaan.
Bekijk het filmpje hieronder voor een impressie van de dag bij Risse Groep.
Campagne duurzame inzetbaarheid in de SW
De campagne ‘Ik ben aan de bal’ is onderdeel van de pilot Duurzame inzetbaarheid van SBCM en Cedris. In die pilot zijn 6 SW-bedrijven – waaronder DCW en Risse Groep – aan de slag met duurzame inzetbaarheid en delen ze hun ervaringen. De campagne helpt medewerkers om te zien waarom duurzame inzetbaarheid belangrijk is en wat het van hen vraagt. In het tweede kwartaal van dit jaar komt de campagne beschikbaar voor alle SW-bedrijven. Bedrijven die ondersteuning willen bij het ontwikkelen van een eigen vervolgaanpak, kunnen deelnemen aan een van de regionale leerkringen.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Diana Lettink, projectleider SBCM.
E: d.lettink@caop.nl
T: 06 22 095 634
Of
Joram de Does, beleidsadviseur Cedris.
E: jdedoes@cedris.nl
T: 06 10 484 834