‘Iedereen verdient een kans op de arbeidsmarkt’

‘Iedereen verdient een kans op de arbeidsmarkt’

Topper Collin Boxhoorn van werkleerbedrijf Werkse! kwam tot bloei door de verantwoordelijkheid die hij kreeg bij sporthal en zwembad Delft-Kerkpolder. Manager Sportfondsen Frans Alebregtse: ‘Het geeft veel voldoening te zien hoe medewerkers opbloeien als je hun werk waardeert.’

Van schoonmaak naar beheertaken

Toen Frans Alebregtse, manager Sportfondsen Delft-Kerkpolder, het verzoek kreeg van de gemeente Delft om het beheer van sporthal De Buitenhof over te nemen, dacht hij meteen aan Collin. Hij had Collin weleens gesproken en begrepen dat die af en toe als schoonmaker in De Buitenhof had gewerkt. ‘Ik merkte dat zijn hart bij de sporthal lag en dat hij er graag weer wilde werken. Toen ik Werkse! inhuurde voor de schoonmaak, stelde ik als voorwaarde dat Collin hier zou komen. Ik zag dat hij goed en netjes werkt. Daarom vroeg ik: ‘Wil je niet ook beheertaken doen?’ Collin zei toen: ‘Maar ik ben alleen maar schoonmaker.’ Ik zie dat anders: ik vond en vind hem net zo belangrijk als ieder ander.’

Gegroeid

Collin voelde zich vereerd door het verzoek en hij kreeg de beheertaken. Later werd hij ook verantwoordelijk voor het digitale sleutelsysteem. Omdat hij daardoor contact had met gebruikers, vond Frans dat hij ook maar een BHV- en EHBO-cursus moest volgen. Collin volgde de cursussen samen met het zwembadpersoneel en hij haalde de diploma’s. ‘Collin is steeds meer in zijn rol gegroeid’, zegt Frans. ‘Hij functioneert zelfstandig. Ik heb zijn ontwikkeling gezien van iemand die zich ‘alleen schoonmaker’ voelt en stil in zijn hoekje zit tot iemand die zich laat zien.’

Verdere samenwerking

Frans benaderde Werkse! opnieuw, toen hij voor het zwembad een ander schoonmaakbedrijf wilde. Hoewel Werkse! eerst aarzelde – een zwembad schoonmaken is iets anders dan een kantoor schoonmaken – werden er toch drie schoonmakers geplaatst. Frans: ‘Ik heb het onze medewerkers gewoon meegedeeld. Daar is nooit moeilijk over gedaan. Ik heb wel gezegd dat ik ze wilde helpen in de begeleiding. Inmiddels werken er bij het bedrijf ook Werkse!-medewerkers voor terreinonderhoud, grasmaaien en onkruid wieden. ‘Ze maken deel uit van het team en ze gaan ook mee naar personeelsuitjes,’ vertelt Frans. ‘ Ze voelen zich hier thuis.’

Ontwikkeling en waardering

Voor Frans is het heel gewoon om medewerkers te stimuleren in hun ontwikkeling. Behalve de cursussen die verplicht zijn vanuit regelgeving, biedt hij hen incompany opleidingen aan. Ook hebben medewerkers de gelegenheid om naar vakbijeenkomsten en congressen te gaan. Daarnaast vindt Frans het belangrijk om waardering te tonen. ‘We geven ze een schouderklop en ze krijgen complimenten van klanten. Het werk van schoonmakers vind ik net zo belangrijk als dat van een zweminstructeur. Het geeft veel voldoening te zien hoe medewerkers opbloeien als je hun werk waardeert.’

Aandacht

Frans koos er uit persoonlijke overtuiging voor Collin en zijn collega’s van Werkse! in dienst te nemen. ‘Iedereen verdient een kans op de arbeidsmarkt. Mensen moeten niet aan de zijlijn worden gezet vanuit vooroordelen. Maar je moet er wel wat in investeren als werkgever. Als er een probleem was met het vorige schoonmaakbedrijf, meldde ik het en dan ging ik ervan uit dat het bedrijf het oploste. Nu moet ik veel meer bereid zijn om aandacht te geven aan de medewerker zelf. Positieve aandacht als het goed gaat, maar ook aandacht voor dingen die niet goed gaan. Ook moet ik dan met Werkse! overleggen. Dat kost gewoon tijd. De samenwerking met Werkse! is perfect, met de werkleiders, maar ook met de kantoorafdeling.’ Zijn advies aan werkgevers die overwegen om een werkleerbedrijf in te schakelen, is simpel: ‘Zet je over die schroom heen en doe het gewoon!’

Benieuwd naar het verhaal van Collin zelf? Lees het interview met hem op de website.