Tips en tools om medewerkers met geldzorgen te helpen
Tips en tools om medewerkers met geldzorgen te helpen
Wist je dat werknemers met geldzorgen gemiddeld zeven dagen extra ziek en 20% minder productief zijn? Dat blijkt uit een onderzoek van het Nibud. Zowel werkgevers als werknemers vinden praten over geld op de werkvloer moeilijk. Daarom biedt Wijzer in geldzaken handige tips en tools om werkgevers en werknemers hierin te ondersteunen.
Onderzoek praten over geldzorgen op de werkvloer
Het taboe op praten over geldzorgen op de werkvloer is groot, dat blijkt uit een recent onderzoek in opdracht van Wijzer in Geldzaken. Volgens leidinggevenden praten werknemers liever over gezondheidsproblemen (80%) of relatieproblemen (61%) dan dat men begint over financiële problemen (23%). Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers financiële problemen in circa de helft van de gevallen (48%) meer een privézaak vinden. Bijna vier op de tien (38%) ervaren ongemak om hierover te beginnen met werknemers.
Startpunt voor werkgevers
Om werkgevers te ondersteunen om het gesprek over financiële problemen aan te gaan, biedt Wijzer in geldzaken op de website Financieelfittewerknemers.nl handige tips en tools. Nieuw op de website is een toolkit met een verzameling van materialen die werkgevers in hun organisatie kunnen verspreiden. Denk aan een poster met vijf tips om snel van start te gaan en een herken- & verwijskaart. In de toolkit wordt ook verwezen naar onze e-learning over schuldenproblematiek ontwikkeld in samenwerking met de Hogeschool Utrecht.
Podcasts
Om meer werkgevers te motiveren om hun werknemers financieel fit te krijgen en te houden heeft het platform Wijzer in geldzaken eind september tot begin september de campagne ‘Geef uw werknemers een helpende hand bij geldzorgen’ uitgevoerd. Onderdeel van deze campagne was een podcastserie met onder andere Nadja Jungmann en Prinses Laurentien. Luister de podcasts hier terug.