Hoe sociaal ontwikkelbedrijf WSD omgaat met geldzorgen op de werkvloer

Hoe sociaal ontwikkelbedrijf WSD omgaat met geldzorgen op de werkvloer

Door de hoge prijzen van energie en boodschappen is het voor veel mensen een stuk moeilijker geworden om rond te komen. Dat geldt dus ook voor medewerkers van sociale ontwikkelbedrijven. Zij lopen al een groter risico op geldzorgen, dus het is in deze tijden extra belangrijk om daar als werkgever of organisatie extra op te letten. In dit interview met Simone van Houtum, manager personeel & ontwikkeling, lees je hoe ze dat doen bij sociaal werkbedrijf WSD.

Geldzorgen blijven een probleem

WSD heeft de afgelopen jaren al veel aandacht besteed aan medewerkers die te maken hebben met geldzorgen. Door medewerkers met schulden intensief te begeleiden is het in het verleden gelukt om het ziekteverzuim van deze medewerkers met 40 procent te verminderen. Toen werd duidelijk dat vooral persoonlijke begeleiding nodig is om mensen met geldzorgen goed te kunnen helpen.

Deze opgedane kennis helpt WSD om ook nu medewerkers met geldzorgen te helpen. Dat is volgens Simone helaas nog steeds nodig: “Ik verwacht dat meer dan de helft van de medewerkers (ernstige) geldproblemen heeft. Veel collega’s melden het echter niet of pas heel erg laat, dus het blijft gissen.” Dit laat ook meteen zien wat het oplossen van geldzorgen zo lastig maakt. Er rust nog steeds een taboe op dit onderwerp.

Schaamte staat in de weg

Zo blijkt ook uit een gesprek met één van de medewerkers van WSD. Hieruit kwam naar voren dat schaamte de belangrijkste reden is om er niet over te praten. Het gevolg is dat ze de kop in het zand steken: “het is vanzelf gekomen, dus het gaat ook wel weer vanzelf weg.” Voor deze medewerkers was het dan ook lastig om hulp in te schakelen. Uiteindelijk was dit wel de enige manier om de geldproblemen aan te pakken.

Omdat niet iedere werknemer uiteindelijk zelf de stap zet, is het volgens Simone nog steeds lastig om mensen met geldzorgen te helpen: “De grootste uitdaging is om de medewerkers zover te krijgen om de hulpvraag te stellen en het open gesprek aan te gaan.” Omdat medewerkers geldproblemen vaak stilhouden, is het belangrijk om te letten op signalen. Bijvoorbeeld een kort lontje, stress, frequent ziekmelden, uiterlijke verzorging niet in orde, vermoeidheid, teruggetrokken, etc.

Simone geeft aan dat het belangrijk is om ondersteuning te bieden wanneer je deze signalen herkent. “Indien je hen niet helpt, komt men dieper in de problemen en ervaart men nog meer stress. Het verzuim neemt toe en de problemen worden groter.” Als werkgever of organisatie moet je dan voor de juiste ondersteuning zorgen. Bijvoorbeeld door een luisterend oor te bieden en goede gespreken te voeren met de medewerkers.

De juiste ondersteuning bij geldzorgen

Bij WSD hebben ze daarnaast ook andere manieren om medewerkers met geldzorgen te helpen. “We bieden ondersteuning, geven informatie (bijvoorbeeld via de geldkrant die in maart wordt uitgegeven) en we verwijzen door. Soms geven we iets in natura. Denk aan een nieuwe fietsband of iets dergelijks zodat men aan het werk kan blijven. Daarnaast hebben we een budgetcoach die wij betalen voor onze medewerkers. Zij geeft de medewerkers inzicht en daarmee rust. Indien nodig verwijst zij hen door naar het juiste loket bij onze gemeenten.”

Door goed op signalen te letten, in gesprek te gaan met medewerkers en ze te ondersteunen waar nodig, wil WSD blijven investeren in het oplossen van geldproblemen. Aan de ene kant om het verzuim terug te brengen, maar vooral om ervoor te zorgen dat medewerkers zonder zorgen en stress aan het werk kunnen blijven.

SBCM helpt bij het aanpakken van geldzaken

SBCM helpt werkgevers, organisaties en medewerkers om wat te doen aan geldzorgen. Zo is er voor  SW-professionals de e-learning Schulden op de werkvloer en in de re-integratie. SW- en participatiemedewerkers kunnen zelf aan de slag gaan met de Leersnacks Geld & Rekenen op WERK-portal.nl en in de Festival-app. Meer weten over de dit onderwerp? Bekijk ook de Themapagina’s www.inclusiefwerkt.nl/schulden (werkgevers) en www.inclusiefwerkt.nl/geld (werknemers).