Incompany training: De gevaren en gevolgen van social media
Incompany training: De gevaren en gevolgen van social media
De afgelopen jaren is het gebruik van onlinecommunicatie en social media toegenomen. Dat heeft geleid tot andere vormen van ongewenst gedrag (op de werkvloer) waar werkgevers minder invloed op hebben. In het trainingsaanbod van SBCM vind je de incompany training over de gevaren en gevolgen van het gebruik van social media. Want hoe ga je als werkgever hierover het gesprek aan met medewerkers?
Miranda Bol en Diana van de Kraaij, afdelingsassistenten bij SW-bedrijf Patijnenburg in Naaldwijk, vertellen: `Bij Patijnenburg krijgen we steeds meer te maken met de invloed van social media. Vooral de jongere doelgroep maakt er veel gebruik van. Zij realiseren zich vaak niet welk effect hun online gedrag kan hebben. De gevolgen kunnen groot zijn. Niet alleen privé, maar ook op de werkvloer. Tegelijkertijd is het ingewikkeld, omdat het gebruik van social media voor een groot deel buiten werktijd plaatsvindt. In hoeverre kun je daar als werkgever invloed op uitoefenen?’
Voorbeelden uit de praktijk
Miranda en Diana zijn nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het filmmateriaal als belangrijk onderdeel van deze training. Diana: ‘Samen met onze collega’s hebben we verschillende casussen bedacht voor de training. Doordat het voorbeelden zijn die echt uit de praktijk komen, zijn ze herkenbaar voor zowel medewerkers als leidinggevenden. Denk aan onderwerpen als het verspreiden van negatieve berichten, het delen van onvolledige informatie en het doorsturen van pikante foto’s.’ Miranda vult aan: ‘Er ontstaan bijvoorbeeld regelmatig stelletjes op de werkvloer en die relaties wisselen nog weleens. Dit zorgt voor een heftige dynamiek met veel berichtjes over en weer. Dit komt de sfeer, de prestaties en de productiviteit niet ten goede. Daar moet je dus iets mee als werkgever. Met de video’s worden de gevolgen en risico’s letterlijk zichtbaar gemaakt. Dit maakt indruk.’
‘De video’s helpen het bewustzijn op het gebied van social media te vergroten.’
Zelf aan de slag
Of ze blij zijn met het resultaat? ‘Nou en of!’ roepen ze enthousiast. Met de training leren we hoe we dit in de praktijk het beste kunnen toepassen. Dit zal ons onder meer inzicht geven in de achterliggende psychologie, zoals de werking van groepsdruk. Daarnaast leren we hoe we de video’s kunnen gebruiken om het bewustzijn op het gebied van social media te vergroten. Door tijdens de training met een acteur te oefenen met mogelijke reacties van medewerkers weten we beter hoe we onze boodschap kunnen overbrengen, zodat het daadwerkelijk effect heeft op het gedrag.’ Diana: ‘Vervolgens kunnen wij met deze kennis ook weer onze collega’s trainen. Train de trainer dus.’
Net zo belangrijk als een EHBO-cursus
Als je kijkt naar de digitale ontwikkelingen, dan moet deze training eigenlijk net zo normaal zijn als een EHBO-cursus’, zegt Diana. ‘Zeker als je je bedenkt hoe groot de psychische, zakelijke en praktische gevolgen kunnen zijn van ondoordacht gebruik van social media.’ Miranda is het met haar eens. ‘Online pesten of roddelen kan zelfs tot depressie leiden of de reputatie van een bedrijf blijvend beschadigen. Daarom hebben we bij Patijnenburg deze training geïntegreerd in een bredere aanpak van ongewenst gedrag. Daar valt bijvoorbeeld ook het omgaan met intimidatie en agressie onder en het aangeven van grenzen, het beheersen van risicovolle situaties en het doorvoeren van gedragsprotocollen. Zo zorgen we voor een sociaal veilige werkomgeving voor iedereen.’
Meer informatie ons trainingsaanbod
Ga hier naar het overzicht van ons totale trainingsaanbod. Ben je op zoek naar een andere training? Neem dan contact met ons op, wellicht kunnen we je hierbij helpen.