Moeite met het lezen van ingewikkelde brieven? Gebruik de Lees Simpel app
Moeite met het lezen van ingewikkelde brieven? Gebruik de Lees Simpel app
In de SW zijn veel medewerkers en werkzoekenden die moeite hebben met het lezen van ingewikkelde teksten. Hierdoor kan het voor hen lastig zijn om bijvoorbeeld een brief van de overheid of zorgverzekeraar te begrijpen. Om ze hierbij te helpen, is er nu de gratis Lees Simpel App.
De Lees Simpel app maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om ingewikkelde brieven leesbaar te maken. Dit doe je door een foto te maken van de brief zodat de app ermee aan de slag kan. Door hulp van slimme computertechnologie wordt de tekst geanalyseerd en krijg je binnen een paar seconde een samenvatting in begrijpelijke taal.
Download de Lees Simpel app
De app is hier gratis te downloaden via de App Store. Als je geen iPhone hebt, moet je helaas nog even wachten. Pas wanneer veel mensen de app willen gebruiken, wordt er ook een versie voor Android gemaakt. Kijk voor meer informatie op de website van de Lees Simpel app.
Hoewel Lees Simpel veel mensen kan helpen, zou deze app eigenlijk niet nodig moeten zijn. Zo denkt zelfs Hester Benedictus, die samen met een team de Lees Simpel App maakte, erover. “Eigenlijk is het waanzin dat het moet,” vertelt ze tegenover 1 Vandaag. Volgens Benedictus zijn veel brieven waarschijnlijk te ingewikkeld omdat er te veel mensen bij betrokken zijn, van juristen tot communicatieadviseurs. “Die zitten misschien iets te veel in hun eigen bubbel en schrijven vanuit hun eigen kennis en taalniveau de tekst.”
Taalvaardigheid en digitale vaardigheden
Voor een grote groep kan de Lees Simpel app uitkomst bieden, maar niet voor iedereen. Zo kan een deel van de laaggeletterden niet goed omgaan met een computer of smartphone, en dus ook moeite hebben met de app. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan taalvaardigheid en digitale vaardigheden. Wij helpen je daarbij.
Zo vind je op de website van SBCM deze pagina voor medewerkers met tips om taalvaardiger te worden. Voor organisaties is er de pagina sbcm.nl/taal met relevante informatie. Ook heeft SBCM een inventarisatie gemaakt van hulp- en leeraanbod dat beschikbaar is om medewerkers digitaal vaardiger te maken. Daar vind je trainingen en oefeningen, maar ook hulplijnen. Heb je zelf een tip of mooi voorbeeld? laat het ons dan weten via info.sbcm@caop.nl.